08 September 2009

NAK SAMBUT HARI RAYA MESTI NAK MAIN BUNGA API....








Memang seronok Nafeesa nie main bunga api. Selalunya bersama si Aidan, pada malam tu Aidan tido awal. Dapat main banyaklah bunga api kalau tak kena share dengan adiknya. Tahun nie bunga api Mama yg beli ntah mimpi apa aku pun tak tau. Tahun2 sudah tak ambik pot pun si Mama dengan bunga api. Mungkin dia tengok anak2 yer macam jakun jer tengok anak jiran sebelah main bunga api.

"Barakat Salamat"

02 September 2009

REMAJA ISLAM & MERDEKA.....

Setelah 52 tahun Merdeka adalah amat penting untuk generasi muda Malaysia kembali melihat dan memahami semangat kemerdekaan itu sendiri. Isi kemerdekaan terkandung dengan jelas di dalam Kemasyhuran Kemerdekaan yang menekankan keadilan dan kebebasan untuk rakyat negara tercinta. Pemerintah BN hari ini suka-suka jer melabelkan sesiapa yang cuba mempertahankan hak sah semua kaum sebagai pengkhianat. Padahal mereka yang khianat dengan menjual tanah dan kepentingan negara kepada orang asing.....BOLEH PULAK!....

Mereka jugak khianat dengan mengajak rakyat untuk bermusuhan. Mereka mahu Melayu menaruh prasangka dan membenci kaum lain. Pada masa yang sama mereka mahu orang Cina, India dan Bumiputra merasa terancam dan membenci orang Melayu. Style mereka ini tidak ubah seperti penjajah yang mengamalkan dasar pecah dan perintah....tak ker bangsat. Remaja Islam sekarang nie dah tak macam Islam lagaknya. Arak, Perempuan, Rempit...dan macam2 lagi. Pernah aku terserempak dengan sekumpulan remaja Islam tengah malam sedang sibuk memilih arak di pasaraya dekat Bandar Baru Ampang. Muka masing-masing selamba jer macam tak kenal dosa atau pun tak akan mati. Nak jer aku lempang setiap seorang....memandangkan dia orang ramai aku lupakan hajat murni aku tu.... Tak apa esok dia orang jawablah sendiri kalau sempat taubat takper...kalau tak sempat....kau orang tanggunglah sendiri dengan tuhan....aku tak nak campur urusan orang.


Kerajaan negeri Selangor sekarang nie (bukan kerajaan selangor dulu....dulu senggal) sedang bertindak supaya premis-premis kedai tidak menjual arak secara terbuka. Walaupun bunyi macam payah tapi sekurang-kurangnya mencuba tak macam dulu punya kerajaan negeri Selangor. Dalam pada itu 7 eleven di selangor setuju tidak menjual Arak di pertempatan majoriti orang melayu. Sekurang-kurangnya ada jugak yang menyokong.


Ada di sekitar Ampang sepasang suami isteri telah sanggup membuat satu penginapan menjaga anakanak luar nikah. Semua anak-anak luar nikah itu adalah orang melayu...kalau melayu dah tentu agamanya Islam. Kebanyakan anak orang-orang berada yang bermasaalah kerana malu....tak nak orang tahu anak mereka ada anak luar nikah maka anak yang tak berdosa sanggup mereka nak letak merata-rata. Nasib baik ada sepasang suami isteri berhati mulia sanggup berkorban menjaga anak-anak ini. Macam nie punya manusia pun ada...tak takut kat tuhan. Sumber ni aku ketahui melalui Tazkirah surau rumah aku. Bagi aku sistem yg ada sekarang nie tidak relevan....hanya cuma untuk kepentingan individu. Aku memperjuangkan untuk anak-anak aku yang sedang membesar. Supaya mereka berada di sistem yang betul....kalau arak boleh dibeli sesenang hati...memang parahlah keturunan kita esok.


Sedarlah bangun kamulah akan mempertahankan Agama, Bangsa dan Negara kamu sendiri. Kamu tidak boleh mengharapkan orang tua..sebab kebanyakkan orang tua hari ini sudah hanyut dengan arus politik yang carca marba haru biru..sampai aku pun tak paham nak cakap apa. Anak muda sekarang perlu memastikan suara, harapan dan buah fikiran mereka juga turut sama dalam membentuk tujuan dan masa depan negara ini. Ini tanggungjawab kau orang sebagai anak merdeka.


Kerana kita mahukan masa depan yang lebih baik, negara yang adil, bebas dan harmoni....kita perlu berusaha mendapatkannya. Sebagaimana pejuang kemerdekaan menghadapi penjajah dengan berani, anak muda juga perlu menghadapi pemerintah hari ini dengan berani.


Bersama kita lakukannya !


"Barakat Salamat"

13 August 2009

HANTU (KISAH BETUL)


Percaya atau tidak itu masing2 punya pendapat. Yg aku nak citer nie pasal hantu...hantu yg selalu keluar kat TV dan Wayang. Sejak menjak filem2 hantu cukup laris sampailah seluruh dunia buat citer hantu. Bagi aku tak pernah tengok pun citer2 hantu keluaran tempatan dan indonesia sebab real siol...bole melemahkan semangat aku jer. Org rumah aku cukup minat tengok2 citer2 seram nie......tapi sungguh menyusahkan aku........nak buat air kat dapur ajak aku.....tak ker susah tu......dia ingat aku nie bole lawan hantu ker.....cam dalam filem antoo fighter. Tapi tu semua citer2 Hantu dalam filem.

Yang aku nak citer sekang nie Hantu bukan dalam filem. Yg aku nak citer nie Hantu yg org tak leh nampak dengan mata kasar. Nak kata pengalaman aku pasal hantu nie aderlah skit...tapi tak nampak depan aku, kawan aku yg nampak....citer dia begini....Masa aku kat kolej kita org ada buat buku Biografi Tun Dato Seri Mahathir.....tapi pada masa tu tak der gelaran Tun lagi...Pelancaran tu di buat di Hotel Istana. Di pendekkan cerita Pelancaran tu abis dalam kul 12 tgh malam. Kita org berkemas2 siap utk balik dalam kul 2 pagi. Org besar2 datang mestilah byk bunga2 hidup yg dia org letak di sana. Kita org pun tanyalah bunga nie kita org nak boleh ker?....Budak2 hotel cakap ambik jer kalau tak dia org buang......bunga mahal tu. Apa lagi ambik ler sebanyak mungkin....masa tu kawan aku jer yg ada kereta. So dalam kereta tu ader 4 org dan bunga berlambak2..heh! Member aku nielah yang kena hantar ke rumah masing2....so masa tu aku duk di ampang daripada melawati kena lah lalu jalan Zoo.....Jalan Zoo sekarang nie cantik dah yg dulu hutan keliling. Masa selekoh di Zoo aku ternampak sekumpulan 3 ekor anjing dan satu manusia mencangkung (aku rasalah....suasana gelap pada masa tu) aku ingat mesti tuan punya anjing. Tiba2 ader satu ekor anjing berlari dgn lajunya makin dekat dgn aku pastu melompat hendak masuk dalam keta.....aku aper lagi jeritlah dengan sekuat hati yer. Member aku tgh drive siap lepas tangan tu terkejut nasib baik tak accident. Kena maki lah aku dengan member....persal ko jerit, aku cakaplah ada anjing nak lompat masuk dalam kereta. Member aku cakap sambil nengok side mirror...mana ada anjing? Yg member aku kat belakang kereta senyap jer. Dipendekkan citer pagi esok yer kita org lepark2 citer pengalaman semalam..rupa2 nya member belakang aku nampak satu benda bebola masuk sebelah tingkap kereta aku....tu yg senyap jer duk belakang. Kebetulan pada masa tu Arwah nenek aku ader kat umah aku...aku ceritalah pengalaman aku...dia cakap benda2 halus nie suka pada bau wangi...aku bawak satu kereta bunga patutlah benda tu nak masuk dalam kereta aku...tapi dalam bentuk anjing ler (yg aku nampaklah) tuan punya anjing tu...siapa? Takan pukul 3 pagi bawak anjing jalan2....sampai sekarang nie misteri dalam hidup aku. Rupa2 nyer sebelum nie ramai budak2 motor accident mengelak anjing.

31 ogos tahun aku tak ingat tapi ayah aku ada lagi masa tu. Ada satu minah dengan balak sudah accident terus meninggal. Minah tu tinggal dekat2 kawasan rumah aku. Org kata minah tu meninggal dgn cara tak baik...aku malas nak ckplah tak baik sebab aku tak kenal minah tu. Tapi beberapa hari lepas dia meninggal ramai pulak nampak dia balik dengan bawak baby...iskkk. Pondok telefon rumah aku dulu budak2 melepark bergayut....sejak muncul benda2 tu dah tak der kutu2 lepark kat situ. Sunyi sepi tiap2 malam bunyi mat motor pun tak dengar lepas pukul 11 malam. Kalau kul 12 tgh malam yg kedengaran hanyalah anjing menyalak (bunyi macam nampak sesuatu). Makcik jiran depan rumah si arwah nie pun sejak 2 menjak nie dengar walkman, bukan dengar lagu tapi dengar bacaan al-quran. Sebab katanya tiap2 malam ader jer tingkap umah dia ader org cakar (mungkin kucing kot). Anak makcik tu siap nampak si arwah tu senyum di depan rumah......terus tak keluar malam siap pakai tudung lagi tu (sebelum nie anak makcik tu liar sikit, selalu kuar malam kata org lah). Sekelip mata jer ko berubah yer. Si ibu arwah tu cakap si arwah nie muncul tiap2 malam kat umah......dia mintak pertolongan si ibunya. Ayah aku ada cakap......kalau meninggal cara camtu, dia akan balik kerumah dalam masa 100 hari. Aku 100 hari tulah aku tido kat rumah berpeluh2.

Perigi kecik yg selalu budak2 kilang dan guard nampak Perempuan Berjubah Putih berdiri disitu

Nie yg paling terbaru kat kawasan kilang tempat aku keje ader guard nampak lembaga perempuan berjubah putih. Aku tak puas ati aku terus mencari guard supaya aku dapat kesahihan citer sebenar. Nasib aku baik (sebab aku org baik..heh!) pada masa aku lepark ngan Hamzi budak paling popular di syarikat aku berkerja guard tu lalu depan kita org......On de spot aku tanya pasal citer 2-3 hari lepas.....


Aku tak dapat siarkan gambar pakcik guard tu atas dasar keselamatan pakcik tu sendiri. Gambar di atas adalah tempat temubual aku ngan pakcik guard tu.


  • aku:  pakcik aper citer 2-3 hari lepas?..saya dengar lain macam jer...kat belakang kilang......(muka aku serius masa tu......hamzi sengih jer)

  • pakcik guard: ooooo dia org nampak pompuan diri kat perigi kecik tu...pastu nampak kat tangga kat kantin.

  • aku: betul ker pakcik guard kena lempang......(aku makin serius...hamzi sengih jer lagi)

  • pakcik guard: betul.....dia kata kena baling ngan buah pelam ker mangga kat pipi dia tapi buah yer takder.

  • aku: yg pengsan tu aper citer? (aku makin serius bertanya...hamzi masih sengih lagi)
  • pakcik guard: dia berlari ketakutan.....

  • aku: (kena kejar ker?....dalam hati berkata)

  • pakcik guard: saya bole halau hantu tu....tapi malas lahhh kalau boss saya kasik peluang bagi duit saya bole lah halau...

  • aku: pakcik biasa buat ker...? (demand jugak pakcik nie...halau jerlah)

  • pakcik guard: dulu pakcik pernah halau...pakcik tak takut biasa pakcik round seorg jer kat sini.....apa nak takut

  • aku: yerlah.....(kali nie aku dgn hamzi tersengih...berlagak pulak pakcik nie kata hati aku)


Mustafa Yazam menunjukkan tempat yg Perempuan Berjubah Putih muncul.


Tapi sejarah di tempat aku keje nie memang penuh dengan benda keras termasuk dinding sebab diperbuat daripada batu bata. Pernah manager aku nampak satu mayat terbujur (pocong} atas meja..(yg tu aku tak pasti ceritanya) serta merta dia org buat bacaan yasin beramai2 di kilang. Yang terbaru budak kantin nampak satu perempuan dukung bayi berjalan tebus pagar dawai. Amir J Lo (bukan nama sebenarnya) main pingpong nampak org jalan tebus himpunan buku. Ada satu kakak nama dia Muslimah (bukan nama sebenar) nie nak balik kerumah dalam pukul 2 pagi. Kebetulan Guard nak kunci jam dia cakap kat kakak tu tunggu kejap dia org kena pergi 2 org sebab guard nie pun penakut. Semasa guard tu takder si kakak nie tunggulah depan punch kad......yerlah ader pagar terpaksa tunggu guard tu bukakan. Tiba2 dia nampak satu tubuh besar hitam berbulu tidak berpakaian melompat2 daripada kantin hingga ker pondok guard. Nasib baik kakak tu kuat org yer kalau aku aku rasa mau aku mc seminggu.


Kata sahabat aku yg sebilik ngan aku di opis nie namanya SAB (bukan nama sebenar).....dia tak percayakan akan hantu nie.....sebab kalau ada hantu pun dia tak akan usik manusia apertah lagi mengejar macam guard yg main kejar2 sampai pengsan tu.


Percaya atau tidak?


Tapi bagi aku hantu aku buat kawan jer...malahan kamcing lagi. Sebab kawan opis aku nama dia Azhar tapi kita org panggil dia antu. 


Marilah kita sedekah FATIHAH pada arwah2 yg kita kenal..semoga ROH2 mereka tenang disana....AMIN!


"Barakat Salamat"

16 July 2009

TAK NAK PERGI SEKOLAH JUGAK....

Anak perempuan aku Nafeesa nie kalau nak pergi sekolah bukan main suka sangat. Sangat suka pergi sekolah sampai tak sabar-sabar. Tapi baru2 nie dia mengeluh tak nak pergi sekolah..aku ngan bini aku terkejut jugak.

Aku tak dapat agak apa persal dia tiba2 tak nak pi sekolah. Bini aku buat siasatan kat Si Nafeesa nie....rupa2 yer buku sekolah BM dia hilang jesteru itu cikgu BM dia telah memarahi anak aku. Nafeesa ader mengadu yg dia tak suka cikgu BM tu sebab dia garang . Bukan budak2 kalau kena marah dia akan jadik Fobia..iskkk!

Sebelom nie duit yuran hilang dalam beg sekolah. 5 bulan tak der masaalah pun masuk bulan ke6 bole ilang pulak. So cikgu pun pelik jugak apersal si Nafeesa nie tak bayar lagi yuran nie dah setgh bulan dah. Kalau bulan2 lain aku bayar awal yerlah gaji aku masuk 25hb so aku bayar cepat2lah takut terpakai.  Cikgu tanyalah kat Nafeesa Mama dah bagi duit ker?....selamber dia jawab Mama belom gaji lagi..iskkk!! Cikgu pun heranlah....lantas menelefon Bini aku cakap yuran tu dah bayar ker blom....Beruk terkejut sama2 ngan bini aku...aku pun terkejut sama2 ngan beruk tu. dia ingat kalau ilang...ilang camtu jerrr....takper aku tak ler marah sangat bukan salah dia pun...tapi zaman sekang nie budak2 kenal betul dgn duit. Kalau tak takan duit yuran ilang...aku rasa tercicir tu tak nak tuduh2 anak org. Takder rezki...aderlah aku buat silap tu.

Aku tepon cikgu dia bagitau hal sebenarnya (sebenarnya bini aku yg fon..heh). So kita org naklah beli buku BM tu, tapi buku tu tak jual satu2...payah jugak nie....Abis tu Nafeesa tak nak pi sekolah. Payah jugak nie...pujuk dah banyak kali ayat yg kuar kat mulut dia..." TAK NAK PERGI SEKOLAH JUGAK........" 

Selalu jugak aku nengok wayang ngan Nafeesa nie dua beranak jer nie...ermmm dah besar anak sulung aku. Kejap celik kejap celik...Tahun depan darjah 1. Dulu aku ingat anak pompuan nie tak baper best bawak kuar....tapi best rupa2 nyer...pada saper2 baru kahwin nak dapat anak jangan memilih sangat anak laki ker anak pompuan ker....semua best kurnia tuhan....kena didik baik2 yg tu penting.

Tanak pergi sekolah ok lagi....
buku ilang........
camner buku tu ilang yg tu perlu tau.

sweetchildomine
"Barakat Salamat"

13 July 2009

SEKITAR REUNION SRK HANG TUAH 79 DI SAMUDERA RESORT MELAKA (PIXZ ONLY) PART 1

Ketibaan di simpang ampat......
Nafeesa buat muka boring daripada kl dia tanya dah sampai ker papa....Aidan cool tido sepanjang perjalanan.
Motokar aku ngan L E aka alley.....fendy terlanjak hahahaha!!... pakai jer walkie talkie.
Lepark tunggu rakan2 lain sambil call ikrami tanya kabar PC aku.

Sampai jugak kat Resort Samudera Jep buat muka encem pijan tak abis2 perangai ko dari skolah sampai dah anak 3...(3 ker anak ko)

Nafeesa dan Aidan test katil Resort...

Perspektif dari luar bilik Resort Samudera untuk menambahkan kecerungan percutian dari segi fizikal dan rohani.

Kehijaun dari pandangan bilik resort dan ketenangan air laut sebelum di huru hara kan oleh member2 aku..hahahahah!

Meeting memilih calon2 pengerusi sehingga ke ajk...meeting yg pertama kali dalam dunia yg semua org nak bercakap serentak.
Sebahagian kawan2 aku dari kecik sampailah membesar dan sebahagian adalah ahli "AMOBC"(sebahagian jer).

part 2 on de way
"Barakat Salamat"

04 July 2009

REUNION "SRK HANG TUAH 79" DI SAMUDERA RESORT MELAKA 27/28 JUN 2009.

Dah lama betul tak bercerita kat Blog nie...dan dah lama tak jumpa member2 sekolah. Baru2 nie member2 sekolah rendah jalan Hang Tuah berpakat hendak buat Reunion di Melaka dan aku tak lepas kan peluang sebab dah lama tak jumpa member2 lama nie. Lebih kurang 15 tahun rasanya tak jumpa. Giler beb seronok giler aku yerlah sebahagian member2 nie adalah jiran aku dan kami sama2 membesar. Sekarang nie kami pun sama2 membesarkan perut..heh!

Setiba di Melaka kami menetap di Samudera Resort Di Tanjung Bidara. Lebih kurang 19 kereta kesemuanya. Masing2 membawa laki dan suami dan anak2 masing takan nak bawak anak jiran kot. Memang best biler dapat jumpa pastu citer kisah lama2...Samudera Resort tu dah tak der penghuni....yerlah dah 19 keluarga. Kami berpakat membuat satu persatuan supaya dapat merapat silahturahim sesama lain. Mencari Pengerusi dan Ajk supaya Persatuan Alumni Hang Tuah 79 berjalan dgn lancarnya dari masa ke semasa. Yang tak best yer aku pulak kena jadik Ajk...iskk tapi takperlah buat apa yg termampu. 
Pada malamnya kita org buat dinner makan babi beratur (BBQ) heh!...banyak jugak ikan2 bakar yg berlebihan aku suruh jer dia org campak kat laut balik. Bini aku pun terkejut yerlah Reunion nie utk tahun 79..dia lahir thn 79 tak ker pelik. Tapi nasib baik bini aku nie pandai sesuaikan diri (walaupun payah nak cakap ngan org dia nie). Dan komplen yer yerlah acara pada Reunion nie kurang teratur dan sikit sangat aktiviti utk budak2. Aku dah ketengahkan komplen bini aku nie pada mesyuarat pada 9/7/09. Maklumlah lama tak jumpa utamakan borak dari aktiviti2 lain. Mungkin pasnie mungkin teratur dah beratur.

Tapi yg paling best ader aktiviti "AMOBC" (After Midnight Old Boyz Club). Aktiviti masa zaman budak2 dulu dan Ahli Kelab jer yg tau...

"AMOBC" Forever
STRANGERS SANPENG
"Barakat Salamat"

17 June 2009

Latest football transfer news, rumours and gossip from the English Premier League - 18 june 09

Liverpool's Fernando Torres denies any chance of a move to Manchester United
Liverpool striker Fernando Torres has said he will never join Manchester United, following reports at the weekend that Sir Alex Ferguson was preparing a bid for the Spaniard.
Pada peminat Man U..kowang carilah player lain jerlah...duit banyak hasil penjualan Ronaldo tu. Tak pun kowang beli player Selangor Shafie Sali.

Glen Johnson close to £17 million Liverpool move
Liverpool manager Rafael Benitez is closing in on a £17 million deal to bring England right back Glen Johnson to Anfield


LIVERPOOL
IN
Belum lagi
OUT
Jack Hobbs to Leicester - £400,000
Sami Hyypia to Bayer Leverkusen - Free

MANCHESTER CITY
IN
Gareth Barry from Aston Villa - £12m
Nils Zander from Schalke - Undisclosed
OUT
Dietmar Hamann - Released
Richard Martin - Released
Danny Mills - Released
Ben Morris - Released
Curtis Obeng - Released
Chris Ramsey - Released
Darius Vassell - Released
Team lain-lain aku update lain kali jerlah sebab tak banyak pembelian yg dia org buat setakat nie.
"Barakat Salamat"

12 June 2009

06 June 2009

CELAKA PUNYA CICAK...

Cicak merupakan sejenis reptilia yang berdarah sejuk dan bertelur. Reptilia ini mampu memanjat dinding yang tegak dan licin seperti cermin. Kajian yang dilakukan oleh pakar sains mendapati bahawa telapak kaki cicak mempunyai rerambut halus yang mewujudkan daya lekatan pada tahap nano. Cicak juga mempunyai keupayaan untuk memutuskan ekornya apabila diancam. Dengan itu, musuhnya akan terperanjat ketika ekornya mengeliat-geliat sementara cicak melarikan diri.
Sebelum nie aku cukup anti betul dengan semut pantang ada serpihan makanan ada jer semut. Sejak member aku menjual racun semut nie keturunan semut di rumah aku makin pupus. Selepas masaalah semut nie makin kurang masaalah baru sudah tiba. Munkin aku sebok dengan semut dan cicak dalam rumah aku makin bertambah2. Sebelum nie aku tak ambik pot sangat reptilia nie. Tapi makin lama makin banyak keturunan yer membiak di rumah aku.

Kowang bayangkanlah aku sedang tengok TV tiba cermin tingkap belakang aku bunyi macam kena ketuk. Cuak jugak aku....aku toleh jugaklah kebelakang rupa-rupanya cicak sedang mengawan..cisss! Celaka punya cicak. Size cicak kat rumah aku dah macam-macam size aku tengok. Paling besar aku tengok yg selalu lalu depan aku setiap kali malam aku tengok bola berukuran 10 hingga 12 inci. Terkejut jugak aku tengok cicak apa size besar tu. Anak aku pun naik gerun tengok cicak tu. Mungkin keselesaan duduk di rumah aku kot. Pastu anak aku si nafeesa panggil aku dia cakap cicak kat luar rumah ada 3 kaki. Aku pi tengok ler...betul siol ada 3 kaki jer. Aku pun tak tau mungkin along yg potong kaki depan tu ker atau berlaku kemalangan tersepit pintu ker atau tingkap. Tapi kalau 3 kaki cicak pun bole hidup kat rumah aku nie kira dah banyak sangat lah cicak kat rumah aku nie. Yang tak larat yer cicak nie dah mula jalan atas lantai pulak dah mungkin dah terlalu banyak cicak kat atas sampai cicak dah jalan atas lantai..iskk celaka punya cicak!. Pagi tu masa aku nak buang air kecil dekat pukul 2 pagi kot...cicak sudah lompat atas betis aku aper lagi aku bersilat lah dalam tandas. Gila kau, 2 pagi aku kena bersilat pastu dia bole berhenti depan aku, pastu sempat kenyit mata sambil menjilat muka...celaka punya cicak.

Pasnie aku kena tumpukan perhatian memupuskan sebanyak mungkin keturunan cicak di rumah aku. Harap member aku Azman dapat jumpa racun cicak yg berkesan.
Cicak musuh nabi'. Jika ternampak cicak, haruslah dibunuh kerana cicak inilah yang mengeluarkan bunyi semasa Muhammad bersembunyi di gua ketika diburu Abu Jahal dan geng.

Maka, berduyunlah budak-budak mencari lastik untuk memburu cicak di masjid. Halo, cicak yang jadi musuh tu cuma cicak yang dalam gua tu je lah! Tak pasal-pasal seluruh keturunan cicak kena lastik! Apa la... Kalau cicak tu berak atas sejadah, angkat buang je lah taik dia. Apa susah!

Tapi ini pakcik-pakcik dan tokcik-tokcik yang disekat pengetahuannya, tidak dibenarkan membaca bahan-bahan ilmiah, tidak memikir lojik, terlalu mengharap metafizik, maka mereka pun ikut saja pemimpin UMNO. Sepandai-pandai Mahathir, ada jugak bodohnya. Dia fikir dengan berkempen celik IT, dia boleh buat bisnes. Tapi dia tak tahu bahawa IT telah membongkar segala rahsia! heh!

Tapi sekarang nie Cicak adalah musuh aku...tapi tak termasuk CicakMan sebab Nafeesa dengan Aidan minat.

"publicenemynoone"
"Barakat Salamat"

31 May 2009

LONG TIME NO SEE....ROCK KANGKANG.

Baru-baru nie aku terkejut betul geng lama aku call nak buat Gathering. Nie geng tak jumpa dekat 15 tahun aku rasa. Rindu pulak kat kowang, isk! bila ingat kan balik best betul zaman kita org membesar. Walaupun duk kat flat kita org main guli, gasing, layang-layang (buat sendiri lagi tu), laga spider, gambar, getah dan senapang kayu. Budak sekang nie tak tau main camtu zaman sekang nie budak2 sebok ngan gadget elektronik dah...kesian betul kat dia org..heh! Pastu konsert Rock zaman tu banyak betul "Battle of the Bands" "Clash Of The Bands" dan macam2 lagi. Zaman sekang Rock Bosan "Rock Corporate". Search ada buat Konsert Reunion macam best jer..ingat nak ajak budak2 buat reunion kat saner jugak nie. Ingat masa dulu tengok konsert kat stadium negara siap panjat lagi tu. Yerlah budak sekolah mana ader sen masa tu. Tengok Lefthanded pakai kasut "Aliph" aku guling2 kat umah nak beli kasut tu yerlah simpanan tak cukup.

Almari aku diserang Anai2 baru2 nie...abis buku dan album gambar. Belek2 ader jumpa beberapa gambar lama. Nak tergelak pun ader nengok pix lama2 nie. Tapi zaman tu paling best pada geng San Peng Flat Sri Selangor : Din Rewang, Ajep Falling, Bijan, Alley, Dayday, Mimi, Boydog, Budin, Ali Keramat, Abang, Bad Taik, Fendi Kambing, Din Glamour, Din Ikan saper lagi haaa aku pun dah tak ingat dah banyak block tu nak ingat baper belas tahun tak jumpa siol...kita jumpa Di Gath kat Melaka isyaallah!

Sekitar tahun 90an Malam Tahun Baru dekat Dataran Merdeka.

Rock Gaya SYJ...Lepark Daya Bumi sebelum jelajah seluruh KL mlm Tahun Baru.

Dulu lif nie dinding kayu abis semua kena conteng..last2 dia org pakai besi, perlagi pose metal lah.

Rock Malaya...Kira Rock Abis lah nie ader bendera kat belakang pengaruh Loudness.Pantai Pulau Pinang 1991...ingat nak buat stail Sepultura - Beneath The Remain" tak jadik tak pakai t shirt hitam..heh!

thankz Anai2

"Barakat Salamat"

13 May 2009

FOOTBALLER OF THE YEAR

Stevie Gerrard saper tak kenal. Jiran aku penyokong Man U kenal sangat kat Gerrard nie..lagi2 Man U kalah 4-1 tempoh hari. Nie Photo terbaik tahun nie 08/09.

Menjaringkan Gol yg ke100 dalam perlawanan dengan PSV

Trio terbaik dan Hatrick pertama perlawanan dengan Aston Villa


Gerrard cakap K-Rexz Blog terbaik utk Fanz Liverpool kutuk Man U, Chelsea & Arsenal....heh!

Dua pemain tahap Gaban dalam abad ini..tidak dinafikan.

p/s: Aku dengar Si Ronaldo nak blah ker Real Madrid...Betul Ker?..Aku harap betul ler..heh!
Pastu Si Teves nak main kat Liverpool...Betul Ker?....Aku harap betul ler.
Baju Man United Kat depan ader tulis AIG...
A- Alex
I-Is
G-Gone
Betul ker?...Aku Harap Betul ler...Heh!

Welcome Teves
"Barakat Salamat"

05 May 2009

GIAN...

Aku nie takler pandai sangat. Standard belajar pun setakat Kolej. Tapi kalau setakat menconteng aku memang terer. Kerusi taman, lif, beg skolah, gerai abc makcik duk tingkat 13, dinding dan buku sekolah semua aku dah conteng. Kalau buku sekolah tu mukasurat paling bersih kakak aku dah tegur dia cakap aku tak baca sebab aku baca sambil menconteng. Tamat sekolah aku masuk kolej tu pun kakak aku suruh ambik arkitek. Punyalah boring satu ari buat line jer.Seminggu buat line jer guna pembaris T..heh!

So aku ader kenal budak senior kat kolej tu. Dia pun ajak aku lepark kat studio. Memang enjoy beb buat lukisan buat komik buat iklan buat kartun aku jer buat bodo sebab buat line pakai pembaris. Aku pun rasa cam best jer course tu..aku pun jumpa lecturer cakap aku nak tukar course. Aku cakap aku tak der roh nak buat line dengan detail pakai pembaris. Memandangkan aku nie budak yang baik baru seminggu jer buat line lantas aku pun dibenarkan tukar course.

Lepas aku belajar aku keje. Sebelum tu aku menganggur dekat 2 tahun yerlah saper nak abis beras kat umah kalau bukan aku. Masa menganggur aderlah buat niaga kecil-kecilan niaga burger. Tak baper laku sebab yg melepark lebih ramai dari membeli..manakala awek2 tak akan beli yer sebab ramai kutu lepark main gitar dengan suara sumbang kahak. Nak halau kawan-kawan nak marah tak sampai hati..last2 aku biarkan member aku niaga aku join lepark lagi puas ati. Aku keje macam2 company, ada advertising, komik, corporate video, display artis dan colour separation. Lecturer aku ader ajak geng2 aku buat satu majalah kartun "KREKO" majalah tu dapat bertahan satu issue jer dalam pertengahan tahun 90an. Aku aderlah melukis kartun dalam 2-3 mukasurat. Member aku cakap Majalah tu tak laku sebab Kartun aku tak kelakar. Yer kot mungkin rezki aku bukan dekat kartun. Dan aku anggap satu kutukan yg sangat bangsat bunyi yer..heh! Tapi bukan Komik Kreko yg kuar sekarang nie...tu mungkin dia org tiru. Tapi tak per aku tak kisah.
Sekang nie aderlah company freelance "Megrafix Studio" tapi malas nak ambik job sebab tak sempat nak buat keje kat opis dah sendat. Sampai kat umah mood keje dah ilang nengok anak2 aku bergurau pun aku dah tak der mood nak buat keje. Baik layan anak2 ataupun nengok tv. Tapi tahun2 lepas banyaklah jugak buat. Tapi bila tak nak 2-3 job datang...bila nak satu haram tak der. Satu hari nanti mungkin aku akan serius...macam dalam wonder pet "ini serius".

Tapi keje aku sekang nie adalah sebagai Colour Separation keje yg kurang membuat design asyik pantau design org jer. Kadang2 Gian jugak nak buat design takut otak nie berkarat. Ader jugak niat nak sambung study balik..bole ker aku study lagi nie?

mybrainsuckushouldknowthat
"Barakat Salamat"

20 April 2009

BLACK APRIL

Sebut jer bulan April otomatik kepala hotak kita akan nak memanjal org...April Fool. Tapi bagi aku bulan April 2009 kali nie penuh dengan dugaan.

Awal bulan anak aku si Aidan Torres mengalami muntah2 dan cirit-birit. Pada mulanya aku ingat tak ler teruk sangat. Dah dekat 5 hari minum susu jer muntah makan pun muntah sampai naik lembik di buat yer. Bawak pi spital kerajaan ampang nak jumpa doktor tunggu sampai 3 jam. Pastu bagi ubat tahan muntah jer. Keesokan hari berak2 lak pulak..tak bole jadik pi kat spital Ampang Puteri tak sampai 5 minit dah masuk air pastu masuk wad. Aku dah bini aku terpaksa bermalam kat sana sampai 3 hari 3 malam. Masuk malam ahad keluar tghari rabu..hati aku mula senang sebab menengok anak aku dah sihat.

Sarapan bapanya di spital...

Petang rabu pulak aku dah mula tak sedap badan macam nak deman perut mengulas..sudah aku pulak kena. Malam aku pulak berak2 sampai satu badan kesejukan. Pagi khamis aku tak larat nak pi keje sound kat bini aku aku nak pi klinik. Bini aku cakap anak sulung aku pulak muntah2. Apa nie berjangkit lah pulak. Si Aidan dah ok anak sulung aku Nafeesa lak kena. Jumaat petang bini aku balik dengan lemah yer dia cakap dia dah berak2 dekat 6x sejak dari tghari.

Dugaan demi dugaan aku dapat.....aku terima semua tu dan aku hadapi walaupun aku rasa masa tu aku tak tentu arah dibuat yer....Allah saja yg tahu. Seminggu setgh aku hadapi kini aku sekeluarga sihat Alhamdullilah...Si Aidan sejak sihat nie makin lasak dah bertambah2 akal yer..mungkin air glukos kat spital ari tu banyak sangat kot dalam badan. Si Nafeesa macam biasa jer tapi suka menyanyi, lagu top list sekang nie lagu dari Bunk Face...Aku dan bini aku macam biasa pikir masaalah yg sedia ada..heh!

LIVERPOOL [mighty reds]

Makin dekat nak merampas piala liga EPL. Kalahkan Man United 4-1 Kalahkan Real Madrid 5-0. Tapi kalah dengan Chelsea 7-5...Sampai sekarang nie aku geram betul nengok games tu..Pada fan Chelsea kowang jangan berlagaklah nak dapat UEFA kalahkan Barca dulu silap2 kowang kena. Yang bole kalahkan Barca Liverpool jer 2 tahun lepas liverpool kalahkan Barca dengan penuh bergaya. Man United fan "POSER" Salam takziah atas kekalahan dengan Everton dalam Piala FA lain kali kalau nak kalah biar dari awal jangan kalah separuh akhir tak guna buat penat jer. heh!

SELANGOR [Reds Giant]

Berjaya kefinal piala FA akan berlawan dengan Kelantan. Macam nak pegi lama betul tak nengok nie. Pada abang polis bawaklah jeep lama, manalah tau kot2 kena bakar kang tak ler teruk sangat. Aku ingat Final FA cup dekat Paroi berlawan dgn N9...paling dramatik pernah aku lihat. "VIVA SELANGOR"


p/s:many thanxz kat "GENG JAHAT" antu, sabsabsoi, buttercup dan (geng jahat simpanan Mustapa Yazam) ari tu lawat aku sekeluarga kat spital...u guyz r great.

HATEFEARPAINDEATH
"Barakat Salamat"

31 March 2009

MALAM JUMAAT....


Pagi sabtu 28hb Mac 09 aku menghadiri satu mesyuarat Kesatuan Pekerja disyarikat aku. Tiba-tiba aku diberitahu salah satu kawan aku mengalami kecelakaan (kemalangan). Terkejut "Torres" aku mendengarnya.
Kawan aku yg bernama wan (nama pendeknya) adalah seorang Penolong Pengurus Bahagian Percetakan Digital POD (print on demand). Aku pun mengelabah jugaklah camner keadaan kawan aku nie teruk ker kemalangan yer. Sebab baru2 nie aku kehilangan satu kawan jugak yg bekerja disyarikat aku pekerja sekang nie cuma dia baru jer berhenti dan menjadik pensyarah di N9. Baru kawin 2-3 bulan mengalami kemalangan ngeri kereta kelisa yg dipandu dilanggar lori. Terus meninggal dunia di tempat kejadian kerana mengalami pendarahan di kepala. Moga Roh Wanie dicucuri rahmat...Amin.


Berbalik pada kawan aku nie yg bernama wan nie...aku dapat sms mengatakan wan dimasukkan ker wad icu. Teruklah tu sampai masuk icu. Dan hari nie 30hb Mac 09 aku dan Geng Jahat pergi Terjah ke spital melawat wan dan nak tahu citer sebenarnya.

Sesampai ditawakal mencari parking dan ternampak satu restoran Haslam. Aku cakap harga ok ker kat haslam nie...kawan aku cakap sama jer cam kedai biasa harganya.


Camnie citernya....

Pada Malam jumaat kawan aku nie kuar ler nak carik makanan so dia pun menaiki motor. Semasa perjalanan dia terlanggar batu. Batu besar kot kalau batu kecik takan jatuh. Semasa jatuh badan kawan aku nie jatuh lak kat divider bahagian perut lak tu. Kawan aku nie badan yer besar tapi bukan gemuk. Kalau 40 km pun impak dia jatuh bole tahan jugak. Dia tak pergi spital lepas sebalik yer dia terus balik kerumah cam biasa jer. iskk..!! Setiba dirumah dia sakit biasa jer kata bininya siap bole berinternet lagi baginya perkara kecik ler. Tapi..............

Pagi esok yer pulak dia mengalami kemuntahan yg amat teruk...tapi tak muntah berdarah lalu mengalami sakit dada yg kritikal. Muntah berterusan hingga bini yer membawa ker klinik berdekatan. Lalu klinik memperiksa kawan aku nie lantas itu doktor memberi note pada spital Tawakal supaya kawan aku nie diperiksa lebih terperinci. Setiba di Tawakal terus membaca note dari klinik dengan pantas membuat pembedahan. Katanya ada pendarahan dalaman. Kata bini kawan aku nie doktor belah menegak dari tgh dada hingga sampai pusat...bila sampai pusat doktor corner separuh bulat di pusat dan terus kebawah skit..kowang bayangkanlah. Pastu doktor telah buang darah beku lebih kurang sekilo beratnya. Alhamdullilah sekang nie kawan aku stabil.


Balik pastu aku dan Geng Jahat pergi makan kat Haslam. Akibat yer aku makan nasi, ayam, telur masin, tauhu minum Teh O Ais kena bayar RM8.40. Alah harga sama jer cam kedai lain...kata kawan aku.

Line up Geng Jahat:
Jembalangz
Antu
SabSabSoi
Helli 4X4

Aku Doakan moga kawan aku nie cepat sembuh...dan dalam minggu aku akan upah org (Bibik) membunuh ikan Haruan yg abg aku tangkap kat sungai langat yg sekang bersenang lenang kat dalam akuarium umah aku.

Amin...
"Barakat Salamat"

28 March 2009

TURUN DARI LANGIT?

Lama betul tak update Blog nie. Bukan malas cuma tak baper rajin jer nak menaip. Banyak citer nak diciterkan tapi tak baper rajin nak menaip.

Baru2 nie Ulu Langat dilanda banjir. Hujan yg lebat sampai empangan langat di buka sedikit (baru sedikit tu) akibat yer banyak rumah ditenggelami air termasuk rumah Mustapa Yazam. Empangan nie berusia 20 tahun itu yg aku tau tu pun ader brother langat yg citer kat aku. Dalam usia begitu lama kemungkinan tidak bole menampung air yg begitu banyak kot. Kalau pecah satu langat jadik cam kenyir kot.

Tu hujan air, baru2 nie aku terbaca satu artikel hujan haiwan di majalah Siswa keluaran DBP. Hujan haiwan nie bukan perkara baru dia terjadi dah lama sejak berdekad yg lampau. Pada tahun 1894 di england berlaku hujan obor-obor. Ramai lah kena sengat kot dah hujan obor2 mesti berlendih2 jalanraya atau pun bumbung2 rumah.

Hujan katak?...Di kansas USA berjuta2 ekor katak mencurah2 turun dari langit. Aku tak leh bayangkan camner katak tu jatuh atas kepala org. Lagi2 atas kepala perempuan kompom mesti mengeliat punyalah kegelian mereka..kehekehkeh!. Tokey2 restoran cina mesti senyum lebar punya lepas tu tak yah carik katak kat semak lagi.

Hujan haiwan pun terjadik jugak apa kat Singapura. Ikan todak langgar singapura. Walaupun bukan turun dari langit tapi termasuk golongan hujan ler jugak. Dikatakan disebab selepas gempa bumi macam tsunami kot. Di honduras pun berlaku hujan ikan sekurang2 yer sekali sejak beratus tahun dulu. Pakar kaji selidik telah menyelidik ikan yg jatuh dilangit tu. Fizikal tu ikan tu saiz sama jer lebih kurang 6 inci panjang. Yelah kalau besar ikan paus tak gila dibuat yer. Tapi ikan tu semua yer buta...mungkin ikan dasar laut. Dasar laut gelap gelita kehidupan didasar laut mungkin buta kot. Tapi bukan spesis yg bukan asal dari honduras..pelik?

Banyak lagi hujan2 haiwan melanda di dunia. Macam tak logik jer bunyi yer. Tapi dengan kuasa Allah semua tak mustahil.

Aku bayangkanlah kot2 di malaysia nie hujan "WANG" turun. Lagi2 zaman meleset nie ramai gumbira giler...termasuklah aku sekali..kehekheke!

Salam sejahtera
"Barakat Salamat"

02 March 2009

DON'T TOUCH MY STUFFZ...(Part 1)

Aku nak citer pasal hobi. Aku rasa semua orang ada hobi masing2 paling bangsat pun mengumpul stem...ermm ada lagi ker orang mengumpul stem?..ada kot. Zaman budak aku suka kumpul keta besi (diecast) tiap2 minggu aku akan suruh emak aku ker akak aku ker beli diecast. Hobi tu pulak bawak aku ke zaman bujang hinggalah aku dah ada anak. Tapi sekang nie dah slow skit. Aku nak tunjuk skitlah beberapa action figures dan barangan kesayangan aku...tengok bole sentuh mintak maaf. Bini aku pun aku tak kasik sentuh apertah lagi anak2 aku. Heh!



Beberapa hotwheel yang aku rasa best kalau aku simpan dan Mug Universal Studio hadiah dari anak buah aku.

Gundam Anniversary Special Edition Movie G-Savior.
Gundam (Hazel Custom)

Gundam (Advanced Hazel) ....Salah satu design Gundam kegemaran aku.

"Barakat Salamat"